שיווק בעידן חדש
רשתות חברתיות הן הדבר החם ביותר ברשת בשנים האחרונות. פרט לעובדה שמיליונים פוקדים אותן מידי יום, נוכחותן מגוונת את אמצעי הפרסום והשיווק המסורתיים שהיו נהוגים עד כה.
ניוזלטר GONOGO סוקר את אפשרויות הפרסום החדשות באתרים בהם הפרט מרכז בידיו את עיקר הכוח
אתרי הרשתות החברתיות הפכו בשנים האחרונות לשגרה היומיומית של מיליוני גולשים ברחבי העולם במסגרתם הם מתקשרים עם חברים חדשים, חולקים תמונות, קבצי מוזיקה וקבצי וידאו. כיום, אין כמעט תחום אשר לא מאוגדת סביבו רשת חברתית כזו או אחרת כגון רשת סטודנטים (facebook), רשת אנשי עסקים (themarker caf? ו - linkedin) ה - CIA והרשימה עוד ארוכה. כמו כן, אם בעבר קהל היעד העיקרי של הרשתות הללו היה מבוגרים הרי שכיום ישנן רשתות חברתיות רבות הפונות לילדים.
כעקרון, הרשתות החברתיות עונות על הצורך של הפרט להרגיש שייך. עם זאת, כאשר בוחנים אותן במבט עסקי מדובר באתרים המאגדים אנשים החולקים תחומי עניין זהים מה שהופך את השיווק והפרסום בהם לאטרקטיבי במיוחד עבור חברות עסקיות קטנות כגדולות.
אחד האתגרים השיווקים הגדולים הוא כיצד חודרים לאותן רשתות מאחר וחוקי הפרסום באתרים אלה שונים מהאתרים המסורתיים. הרשתות נתפסות כסביבה אינטימית והגולשים בהם רגישים לשימוש במרחב שלהם למטרות שיווק. אי לכך, ברוב המקרים, פרסומות רגילות אינן מתקבלות בהן בברכה ואמצעי הפרסום הנפוץ כל כך בכל אתר אינטרנט, הבאנרים, כמעט ואינו קיים באתרים אלו. ההסבר לכך טמון בעובדה שפעילות הגולשים באתרים אלו מתבטאת יותר באינטראקציה בין אנשים ופחות בחיפוש אחר מוצר, כתוצאה מכך הסבירות שיקליקו על באנר או לינק כלשהוא נמוכה.
ראיה נוספת לרצון להימנע כמה שיותר מאפשרויות הפרסום הרגילות הינה החלטת אתר שיתוף קבצי הוידאו הגדול בעולםYoutube (שאינו מהוה אומנם אתר רשתי במלוא מובן המילה), אשר פרסם לאחרונה כי בכוונתו לשלב החל מהשבוע, בראשונה מאז הקמתו, פרסומות ריץ מדיה - מודעות חצי שקופות (layover) אשר יוצגו בתחתית הסרטונים כך שיכולת "ההפרעה" שלהן לצופה תהיה מינימלית. במידה והצופה לא יקליקו עליהן, הן תעלמנה תוך כ - 10 שניות. מנגד, במידה והצופה כן יקליק עליהן הסרטון המוצג ייעצר והצופה יצפה בפרסומת במסך מלא. התשלום הצפוי, אגב, על מודעות אלו יהיה לפי מודל pay per eyeball על כל 1,000 חשיפות ללא קשר להקלקה.
בנוסף, יכולות חברות המעוניינות לפרסם ברשתות חברתיות לבחור באחת או יותר מהאפשרויות הבאות:
1. רכישת דפי פרופיל וירטואליים - אתרים דוגמת Myspace ו - Facebook מציעים לחברות לרכוש דפים בהם הם יכולים לעלות תכנים פרסומיים לפי צרכיהן. אמצעי זה הינו קרוב ביותר לאפשרויות הפרסום המסורתיות.
2. הכנת סרטון והעלאתו לאחד מאתרי שיתוף הווידאו - כיום עם ההתפתחות הטכנולוגית ואמצעי הצילום המקצועיים הנגישים כל כך, גם עסקים קטנים יכולים להפיק סרטונים בעלות מינימלית. עם זאת, יש לזכור כי מידי יום מועלים באתרי השיתוף הגדולים כמה עשרות עד מאות אלפי קבצים ויתכן גם מצב בו הסרט שהכנתם יהיה "זרוק" באתר מבלי שיצר את ה"באזז" הרצוי.
3. זיהוי קבוצות צרכניות פוטנציאליות ושליחת מוצרים אליהן ע"מ שאלה יכתבו על חוויית ההתנסות שלהן. במקרה של "התלהבות" מהמוצר ייווצר שיח רחב היקף באתר על המוצר והוא עשוי לזכות לפופולאריות בזמן קצר. מחקרים מראים כי גולשים רבים מבקשים לקבל חוות דעת לפני ביצוע רכישות גדולות מחבריהם ברשת. מנגד, ישנם מקרים בהם נכתבו באתרי רשתות ביקורת גרועה על מוצר מסוים ולחברה המייצרת נגרם נזק תדמיתי רחב. ישנן דוגמאות רבות של מיילים העוברים בתפוצה מאסיבית הקוראים לפסילת מוצר כזה או אחר בטוענה מסוימת כאשר אמיתות הידיעות הללו לא תמיד נבדקת לעומק אחת מהן היא המייל שהועבר לאחרונה בו נטען כי תנובה ממחזרת חלב.
4. שיתוף הגולשים בפעילות המאדירה את המותג - פעולה המהווה למעשה פרסום סמוי של המוצר. רגע לפני ההכרזה על הזוכה בגמר "כוכב נולד" שנערך לפני מס' ימים שודרה בטלוויזיה פרסומת עבור המותג "דוריטוס" אשר בוימה ע"י אחד הצופים במסגרת תחרות שנערכה באתר "קשת". התוצאה העסקית של המהלך הוגדרה כהצלחה גדולה, יותר - 400 איש הכינו סרטונים עבור המותג ולמעלה מחצי מיליון איש צפו בפרסומות שקבלו את הדירוג הגבוה ביותר עוד לפני שידור תוכנית הגמר.
יש לזכור כי החלטה על פרסום ברשתות חברתיות בדומה לכל החלטה פרסומית שיווקית צריכה להיבחן בקפידה כחלק מהתוכנית העסקית של החברה כאשר היא מגובה בזמני ביצוע, יעדים ואמצעים לבחינת אפקטיביות המהלך.
רשתות חברתיות הן הדבר החם ביותר ברשת בשנים האחרונות. פרט לעובדה שמיליונים פוקדים אותן מידי יום, נוכחותן מגוונת את אמצעי הפרסום והשיווק המסורתיים שהיו נהוגים עד כה.
ניוזלטר GONOGO סוקר את אפשרויות הפרסום החדשות באתרים בהם הפרט מרכז בידיו את עיקר הכוח
אתרי הרשתות החברתיות הפכו בשנים האחרונות לשגרה היומיומית של מיליוני גולשים ברחבי העולם במסגרתם הם מתקשרים עם חברים חדשים, חולקים תמונות, קבצי מוזיקה וקבצי וידאו. כיום, אין כמעט תחום אשר לא מאוגדת סביבו רשת חברתית כזו או אחרת כגון רשת סטודנטים (facebook), רשת אנשי עסקים (themarker caf? ו - linkedin) ה - CIA והרשימה עוד ארוכה. כמו כן, אם בעבר קהל היעד העיקרי של הרשתות הללו היה מבוגרים הרי שכיום ישנן רשתות חברתיות רבות הפונות לילדים.
כעקרון, הרשתות החברתיות עונות על הצורך של הפרט להרגיש שייך. עם זאת, כאשר בוחנים אותן במבט עסקי מדובר באתרים המאגדים אנשים החולקים תחומי עניין זהים מה שהופך את השיווק והפרסום בהם לאטרקטיבי במיוחד עבור חברות עסקיות קטנות כגדולות.
אחד האתגרים השיווקים הגדולים הוא כיצד חודרים לאותן רשתות מאחר וחוקי הפרסום באתרים אלה שונים מהאתרים המסורתיים. הרשתות נתפסות כסביבה אינטימית והגולשים בהם רגישים לשימוש במרחב שלהם למטרות שיווק. אי לכך, ברוב המקרים, פרסומות רגילות אינן מתקבלות בהן בברכה ואמצעי הפרסום הנפוץ כל כך בכל אתר אינטרנט, הבאנרים, כמעט ואינו קיים באתרים אלו. ההסבר לכך טמון בעובדה שפעילות הגולשים באתרים אלו מתבטאת יותר באינטראקציה בין אנשים ופחות בחיפוש אחר מוצר, כתוצאה מכך הסבירות שיקליקו על באנר או לינק כלשהוא נמוכה.
ראיה נוספת לרצון להימנע כמה שיותר מאפשרויות הפרסום הרגילות הינה החלטת אתר שיתוף קבצי הוידאו הגדול בעולםYoutube (שאינו מהוה אומנם אתר רשתי במלוא מובן המילה), אשר פרסם לאחרונה כי בכוונתו לשלב החל מהשבוע, בראשונה מאז הקמתו, פרסומות ריץ מדיה - מודעות חצי שקופות (layover) אשר יוצגו בתחתית הסרטונים כך שיכולת "ההפרעה" שלהן לצופה תהיה מינימלית. במידה והצופה לא יקליקו עליהן, הן תעלמנה תוך כ - 10 שניות. מנגד, במידה והצופה כן יקליק עליהן הסרטון המוצג ייעצר והצופה יצפה בפרסומת במסך מלא. התשלום הצפוי, אגב, על מודעות אלו יהיה לפי מודל pay per eyeball על כל 1,000 חשיפות ללא קשר להקלקה.
בנוסף, יכולות חברות המעוניינות לפרסם ברשתות חברתיות לבחור באחת או יותר מהאפשרויות הבאות:
1. רכישת דפי פרופיל וירטואליים - אתרים דוגמת Myspace ו - Facebook מציעים לחברות לרכוש דפים בהם הם יכולים לעלות תכנים פרסומיים לפי צרכיהן. אמצעי זה הינו קרוב ביותר לאפשרויות הפרסום המסורתיות.
2. הכנת סרטון והעלאתו לאחד מאתרי שיתוף הווידאו - כיום עם ההתפתחות הטכנולוגית ואמצעי הצילום המקצועיים הנגישים כל כך, גם עסקים קטנים יכולים להפיק סרטונים בעלות מינימלית. עם זאת, יש לזכור כי מידי יום מועלים באתרי השיתוף הגדולים כמה עשרות עד מאות אלפי קבצים ויתכן גם מצב בו הסרט שהכנתם יהיה "זרוק" באתר מבלי שיצר את ה"באזז" הרצוי.
3. זיהוי קבוצות צרכניות פוטנציאליות ושליחת מוצרים אליהן ע"מ שאלה יכתבו על חוויית ההתנסות שלהן. במקרה של "התלהבות" מהמוצר ייווצר שיח רחב היקף באתר על המוצר והוא עשוי לזכות לפופולאריות בזמן קצר. מחקרים מראים כי גולשים רבים מבקשים לקבל חוות דעת לפני ביצוע רכישות גדולות מחבריהם ברשת. מנגד, ישנם מקרים בהם נכתבו באתרי רשתות ביקורת גרועה על מוצר מסוים ולחברה המייצרת נגרם נזק תדמיתי רחב. ישנן דוגמאות רבות של מיילים העוברים בתפוצה מאסיבית הקוראים לפסילת מוצר כזה או אחר בטוענה מסוימת כאשר אמיתות הידיעות הללו לא תמיד נבדקת לעומק אחת מהן היא המייל שהועבר לאחרונה בו נטען כי תנובה ממחזרת חלב.
4. שיתוף הגולשים בפעילות המאדירה את המותג - פעולה המהווה למעשה פרסום סמוי של המוצר. רגע לפני ההכרזה על הזוכה בגמר "כוכב נולד" שנערך לפני מס' ימים שודרה בטלוויזיה פרסומת עבור המותג "דוריטוס" אשר בוימה ע"י אחד הצופים במסגרת תחרות שנערכה באתר "קשת". התוצאה העסקית של המהלך הוגדרה כהצלחה גדולה, יותר - 400 איש הכינו סרטונים עבור המותג ולמעלה מחצי מיליון איש צפו בפרסומות שקבלו את הדירוג הגבוה ביותר עוד לפני שידור תוכנית הגמר.
יש לזכור כי החלטה על פרסום ברשתות חברתיות בדומה לכל החלטה פרסומית שיווקית צריכה להיבחן בקפידה כחלק מהתוכנית העסקית של החברה כאשר היא מגובה בזמני ביצוע, יעדים ואמצעים לבחינת אפקטיביות המהלך.
חברת GONOGO
אתר החברה:
http://www.gonogo.co.il/index.asp
מי אנחנו:
http://www.gonogo.co.il/about.asp?cat=69&in=0
צור קשר:
http://www.gonogo.co.il/contact.asp
אתר החברה:
http://www.gonogo.co.il/index.asp
מי אנחנו:
http://www.gonogo.co.il/about.asp?cat=69&in=0
צור קשר:
http://www.gonogo.co.il/contact.asp